Astma bij paarden komt helaas erg vaak voor. Zo’n 80% van de hoestende paarden heeft astma, maar ook paarden die niet hoesten kunnen ‘Equine Asthma’ hebben. Zelfs 1 op de 8 paarden boven de 7 jaar, heeft ernstige astma. Je noemt het ernstige astma wanneer een paard ‘geforceerd’ staat te ademen in rust, dan zie je de buik dus extra hard op en neer gaan.

Equine Asthma wordt veroorzaakt door stofdeeltjes/allergenen uit de omgeving, vaak van schimmelsporen in hooi, maar er zijn meer type stofdeeltjes waar paarden met astma op kunnen reageren. Als deze stofdeeltjes worden ingeademd door een paard met astma zal er een overgevoeligheidsreactie ontstaan in de longen, waardoor je een chronische niet-infectieuze ontsteking krijgt van de diepere luchtwegen. De paarden tonen aan ons in meer of mindere mate hoesten, neusuitvloeiing, geforceerd ademhalen en/of verminderd presteren.

Het belangrijkste is dat we de omgeving van het paard aanpassen, zodat er minder allergenen in de longen van het paard terecht komen. Dit kan nog een hele klus zijn, maar daar kan je dierenarts goed over mee denken. Voor elk paard moet een plan op maat worden gemaakt, want geen paard of omgeving is hetzelfde. Als het paard al in een astma aanval zit, moet er naast het aanpassen van de omgeving ook direct worden ingegrepen met ontstekingsremmers, zodat er geen blijvende veranderingen optreden in de longen. Daarnaast zijn er ook andere middelen die kunnen helpen met het herstel van de luchtwegen van je paard.

Heb jij een paard die wel eens hoest als hij net uit stal komt of aan het begin van de arbeid? Of een paard dat net wat sneller moe is of langzamer herstelt na arbeid, maar waarbij je geen kreupelheid of andere oorzaak kan vinden? Of heb je een paard die toch wat vaker neusuitvloeiing heeft zonder koorts? Dan moeten we astma bij paarden in ons achterhoofd houden. Er zijn ook paarden die het duidelijker aan ons laat zien door veel te hoesten of geforceerd te ademen in rust. Een paard hoort in elk geval NIET te hoesten, ook niet af en toe.

Wil je graag dat er iemand met je mee kijkt naar de omgeving van jou paard en zich over de eventuele behandeling buigt wanneer deze nodig lijkt, neem dan vrijblijvend contact op. Dan kijken we samen hoe we jou paard zo comfortabel mogelijk krijgen, zodat hij weer goed functioneert of presteert.